Christian Haanaes

Christian Haanæs


Her benytter jeg anledningen til å presentere meg selv.


Jeg har i stor utstrekning fått inspirasjon til mine arbeider gjennom kunstinteressen, detaljene i omgivelsene, naturens fabelaktige evne til å skape stemninger og flyktige bilder. Betraktninger fra utallige opphold i museer og gallerier i både innland og utland er  med på å prege mitt uttrykk og en stadig utforskende aktivitet fortsetter å inspirere og påvirke.


Det er jo ikke til å stikke under en stol at det finnes favorittkunstnere som sterkt bidrar til det jeg lager, jeg må innrømme at jeg noen ganger stjeler en komposisjon eller lager en egen versjon av elementer jeg liker i kombinasjon med det som påvirker og oppfattes i det daglige.


En litt intens periode med mye kunsteksponering har vekket til live en latent kreativ sjel fra ungdomsårene som jeg trodde var tapt i dagliglivets trivielle hverdag. Dog ei, jeg har hatt en voldsom oppvåkning og gleder meg stort over at ungdommens bekymringsløse skapertrang igjen er kommet helt fremst i mine prioriteringer. Det er lenge siden jeg følte meg så i live som jeg gjør nå.


Også min utstrakte reisevirksomhet med flere årtiers påvirkning av kulturer fra mange land i 4 verdensdeler preger uttrykket i det jeg selv skaper.


Det er aldri for sent å begynne med noe som virkelig beriker den korte tiden  man har på denne jord, det gjelder å leve livet til det fulle. På godt og vondt.


For meg er det blitt kunsten, både gjennom det jeg samler og det jeg selv lager.


D.G.A.  (Giclee)


Digitale Grafiske Arbeider eller Digital Graphic Art er rett og slett et trykk utført i en meget avansert printer med millioner av fargemuligheter.


Trykkene er basert på originaler/studier laget på tradisjonelt vis som enten er avfotografert eller skannet inn i et dataprogram og deretter behandlet til det uttrykket man ønsker å oppnå.


Fargene kan justeres og elementer i bildet kan rettes og finpusses til kunstneren er fornøyd med resultatet.


Det du ser her er altså bilder som har vært igjennom en slik prosess. Dette er en moderne metode som gir svært nøyaktige og like fremstillinger. Ikke så ulikt måten man fremstiller fotokunst på.

ISFJELL


Dette bildet er et fragment av en originalstudie med et helt annet uttrykk enn det som fremkommer her.

Ved å legge en ramme over et originaltrykk (monotypi) jeg selv har laget ved bruk av akryl med  overlegg av metallfolie, en pussig teknikk,  avfotograferes bildet og bearbeides videre digitalt.

Slik fikk jeg dette resultatet.

En veldig spennende prosess.


På en måte viser også dette en slags tydeliggjøring av hva abstrakte arbeider kan inneholde av spennende elementer.


Det er nærmest som å gå på skattejakt i egne bilder.

Et morsomt arbeide som krever endel fantasi.

NATTLIG HORISONT


Dette er også at utdrag av et større bilde, dette er en av flere variasjoner jeg laget fordi jeg  ble veldig fasinert av fargenene og effektene som oppsto etter skanning. Disse vil igjen bli brukt som inspirasjon til andre arbeider jeg planlegger.


Personlig ser jeg masse energi her, mye å se på og stadig flere elementer dukker opp jo mer jeg betrakter bildet. Det er en spennende opplevelse i seg selv.

BLÅ NATT


Dette bildet er min absolutte favoritt som inspirasjon til flere bilder fordi det ble så trolsk, fordi det var uventet å finne akkurat dette motivet og fordi det minner om flere av arbeidene til flere av mine favorittkunstnere.


Dette fragmentet har gitt meg masse inspirasjon til en helt ny serie arbeider i

fotopolymerteknikk og metall som jeg arbeider med for tiden. Gleder meg til å presentere dem etterhvert.

SORT NATT


Nok et bilde som har gitt inspirasjon til andre arbeider.


Synes dette bildet ble skikkelig flott, en klippe som stuper ned i et ukjent mørke, et lite håp om noe blått, et lite lyspunkt og et snev av en fjern kontur. Kanskje en assosiasjon til en drøm  eller en annen form for følelsesmessig opplevelse.


Kan absolutt skape et øyeblikk som kan nå dypt ned i sjelen.


Dette er et veldig godt eksempel på hva man kan se i en abstraksjon, det ligger  endel struktur i dette bildet som er svært fremhevet og tydeliggjøres ved bruk av metoden d.g.a. 

UTEN TITTEL


Dette bildet er utført i akryl med innlegg av aluminium på lerret. Det ble til ved at en mislykket monotypi skulle kastes, men som jeg allikevel scannet digitalt.

Flere utdrag ble tatt av det scannede bildet.

Dette motivet var ett v flere som kom frem og siden jeg likte det ble det laget både en dga og tilslutt dette maleriet.

Selve motivet er lagt inn i gessoen før flere lag maling er lagt på i ulike påføringsteknikker.

Metallet er lasert og skrapt.

UTEN TITTEL


Her er nok et bilde utført i akryl med innlegg av aluminium.

Her er alt påført flatt, men i flere lag og aluminiumen er lasert flere ganger. for å oppnå den effekten jeg er fornøyd med.

Metallet her "støpt" inn i klar akryl,noen steder i flere lag.

UTEN TITTEL


Dette bildet er blitt til på samme måte som de over, men med et litt dystrere uttrykk.

Det er faktisk et utdrag fra det samme monotypiet som et lignende bilde over her men uten metallinnlegg.

Dette bildet er også utført i akryl på lerret.